Ion Pascal Vlad
Starea de zbor și starea de reptilă
de Eugen Evu

        Disimulând în antinomicul titlului probabil o autosituare ca atitudine a propriei sale arte lirice, petroșăneanul Ion Pascal Vlad, este la a treia carte, după  "Arderi filtrate"(1986) și "Singurătatea căsniciei"(2002). Boem și rar la vorbă, înzestrat cu o înșelătoare seninătate, Ion Pascal Vlad a evoluat prin aprofundarea unui laitmotiv structural - afectiv, cel al singurătății orfeice, a timpului și valorilor irecuperabile, transformate în iluzoriu, himerice și chiar stihiale.
        Mediul aparte al Subteranului, parcă și-a developat în lung- metrajul liric al celor trei cărți, umbrele și nălucirile care sunt labirintice, caută o ieșire, însă eșuează mereu în captivitatea sinelui. Fin și precis, se observă o anume tensiune obiectivă între poet și poem. Subtextul aserțiunii ar fi unul al avatarului artei poetice înseși, sforțarea unui introvertit, în fond un om plin de pietate și cu fascinația oracularului rostit, de a comunica.
        Realitatea este frustrantă, mai ales pentru visător. Ion Pascal Vlad este poetul dezamăgirii existențiale, unul care nu se consolează, ci se revoltă prin limbaj. Zborul (inefabilul) și reptilianul - târâșul, teluricul, materia nevie și cea imediată mineralului, sunt reperele între care Ion Pascal Vlad, totuși, își zboară privirea și săgetează prin jocul poeziei, luminiscența și atracția spațiului celest.

     Eugen Evu (Provincia Corvina)