Valea Prafovei
de Mihai Rogobete

Pentru prima dată calc Petroșani-ul nu doar pe urma mineriadelor, cât pe urmările lor. Una peste alta, fălcile înfierate printre ale căror răcnete, colți și gheare ceafa mi se încrețise pe gândul fricii ancestrale că trebuie măcar să mă apropii de "moarte intelectualilor" și "noi muncim, nu gândim" au schițat surâsul compătimitor, blând și concis al prieteniei hulite, nedreptate a cărui cenușiu de huilă face încă să-mi pălească orice simțire în minte. Deoarece sunt și idei după care ne prăpădim fără să le luăm aminte, precum tot atâtea pe care odată lămurite le dușmănim. Petroșanii au fost și rămas mai mult decât o idee; petrile, petroșeni, uricani și, peste toate, vulcani. Prima consecință - cauza faptei colective se limpezește și identifică în viitor nu-n trecut; secunda, poetul produce defectul. În temporalitatea inversată, Ion Pascal Vlad și-a purtat anii de copilărie ai bătrâneții prin vremurile utopiei născută pelvian din scorbura comunistă a trogloditismului primitiv. Pietros, relieful montan, cerul și mai înalt, apele Jiului și asfaltul cetății lunecaseră sub orizontul importanței ideologice a producției extractive. Şi bezna galeriilor invada firmamentul deasupra a toate și tot.. Cuvântul orbit nu se mai ținea câtuși de puțin de lucrul pe care-l numise; între cele maghiare, românești și cele accentuate moldovenește intuiția metaforică abia scăpăra în umbra aceluiași realism prăfuit și încenușit. Seci, țepene și reci, cuvintele devenite obiecte cădeau din simpozioane și consfătuiri, din tribune pe scaune, scârțâiau, clămpăneau, țăcăneau. Lumea reprezentată, realitatea se retrăsese, mineralizată, prin sucțiunea premergătoare regenerării, în scorbura genuină a celor care nu se exprimă. Pentru Ion Pascal Vlad, cuvintele sudate de flamura metaforei întrupau poetic indestructibilitatea solidarității, căci nimic nu-i în stare să desfacă ceea ce, gordian, ea este în stare să lege. Pentru Ion Pascal Vlad, cablurile ancorau subteranul de suprafață, soarele de cărbune, piatra de apă, trecutul de viitor. Căci, pentru el, nu doar două cuvinte sunt capabile să spună altceva decât fiecare, nu numai două gânduri, ci și viața duplicitară impusă. La judecata metaforei, cauza sucombă-n efect, vina în inocență. Marea parte a întâmplărilor se petrec prin asemănare, nicidecum prin determinare.
....................................................................................
        Marii strategi ai textului colectiv tratează verbul bolnav al istoriei, nu pentru a o opri cu antidotul cauzal, ci cu intuiție trans - paradigmică. Bolii incurabile de care suferă, din ramolisment ideologic, metafora, autorul volumului de poeme "Omul scorbură" îi găsește leacul în paraforă - mai mult decât inspirată asociere a paradigmelor tras-verbale. Nu de unul singur "omul nou", (plăsmuit în și pentru intransigență), este capabil să scoată din impas realitatea, ( ca lume reprezentată), ci o inacceptabilă nouă soluție de organizare colectivă - mentalitatea intuită. Nu cuvântul nou al sugestiei prin metaforă, ci o nouă poetică, o paradigmă imaginată paraforic. Expansiunea asociativă, care, putând alătura paradigmele lumii cu cele ale realității, regenerează însăși procesul realizării, al reprezentării. Brusc, între opacitatea paradigmelor materiei și luciditatea imanentității auto-reflexive a paradigmelor conștiinței apare puntea unui nesperat procesor, parafora scutcircuitului interparadigmic. Dacă sensul fără formă sugerat de asociația metaforică nu poate fi contestat, nici flama noimei paraforice a două paradigme sudate nu poate fi pusă la îndoială. Primo - dacă metafora vocabulară a smuls lumii poetul, parafora îl recuperează; secundo - spre deosebire de iluzoria cunoaștere asimtotică raționalistă, intuibilă paraforic, lumea este nemijlocit reprezentabilă și cognoscibilă.
        Permanentizând discursivitatea logică, inducția și deducția conservă captivitatea paradigmică, din care numai metafora și parafora pot elibera sensibilitatea mentală. Arta diferă de kytch prin transgresarea pe care o propun ori o contrapun. În continuitatea regenerării sensibilității constă finalitatea creației, nu în frumusețea zăgăzuită de o paradigmă sau alta.

Dacă te face să spui și ceea ce nu-ți poate trece prin minte, poezia te poate pune pe altfel de gânduri.
        În poedigmele volumului "Omul scorbură", articulațiile în, între, printre, dintre, sub, pe, despre, cu, de, din sunt prezente până și-n titluri.
        - Firimituri non-poetice, sau ne-cuvinte ?
        - Reconstruirea ?
        - Frustrată chiar de substanță. Efortul oricărei tălmăciri - inoperant, căci realitatea pare incoerentă.
        - Compoziția?
        - Obsuritatea hiatusului metaforic evidențiază discontinuități, găuri și scorburi. Și, interogația lunecând, percepția netezimii contrariază.
        - Care, altă Viziune ?
        - Mai curând altele
        Nici impasul nu mai stă în nedumirirea metaforizării, ci-n accepția continuității sincretic-realiste. Căci între, printre, dintre înseamnă de fapt și, împreună. Iscodire și dumirire. Dialogul întru monolog al unui sine cu cele de care trebuie să se delimiteze. Pentru a lumina hăul scorburii invizibile. Fiindcă între, printre, dintre amorsează denotația minimă. Implozia metaforică făcând să se întrepătrundă până la atingerea masei critice, tras-verbal, paradigmele. Si deflegrația paraforică dezlănțuită spulberă cataclismic măruntaiele reprezentării. Poetica geme într-un vraf de poetici, poetul într-un cor de poeți. Sensibilitatea dramatic sfârtecată se regenerează dureros, tragic. Sovăitor, poeții Ion, Pascal și Vlad înfiripă, din vacarmul controverselor,dialogul vocilor cărții; temerar, eliberând însăși comentariul. Care sistem, și care suprem program critic poate aborda întreaga diversitate a poeziei? "Fals tratat despre arta poetică", "Retorica lucrurilor", "Poem ingenuu", "Reversul măștii" enumără tot atâtea poetici. Fiecare zidindu-și astfel metaforele încât să creeze autenticitatea propriei paradigme, nu pentru a stivui cărămizi. "Omul scorbură" este o udigmă al cărui polifonism divergent, impune și o lectură inspirată. Concepută în cheie asociativ-paradigmică, paraforic, codează desferecarea, libertatea de a nu o citi cap-coadă pentru a o isprăvi, ci, asociind poedigmele conform intuiției, pentru a regenera-o. Cu "Viermi și El Dorado"; privim în ochi un poet, cu "Optimism ascuns în răni" - altul. Din alăturarea oricăror altor poedigme privește bucuria regenerării - femeia ionpascal vladiană.

Mihai Rogobete ( Revista Amfitrion 3-4, 2006)