Nodul moral, între ironie și tristețe

       Documentaristul și istoricul Ioan Velica, prin intermediul volumului de schițe umoristice, sugestiv intitulat, Paiața, vine cu o surpriză plăcută pentru cititorii săi. Apărută la Editura Info din Craiova, cartea este o culegere de schițe independente ce fac, totuși, o unitate datorită mediului, personajelor și geografiei, aproape toate, parcă, fragmente dintr-o posibilă biografie a autorului.
       Scrise într-o manieră sprințară, dezinvoltă, gramaticală și agreabilă, textele acestui volum ne pun în față întâmplări și evenimente din realitatea imediată. S-ar putea, ca un cititor avizat și bun cunoscător al acestui gen de proze, să-și pună întrebarea: nu cumva scriitura lui Ioan Velica face parte din categoria scrierilor minore? Cu certitudine că nu, spunem noi. Pentru că, nu e puțin lucru să scrii despre lucruri mărunte, aparent lipsite de importanță și, în genere, nu e puțin lucru să scrii bine despre întâmplările cele mai banale ale existenței. Am zice chiar că, de multe ori, e mai ușor să ataci, ca prozator, o temă mare, care să conțină, la vedere, o gamă diversă de semnificații decât să-ți încerci capacitățile asupra temelor zise minore, unde, semnificația trebuie îndelung căutată și abil urmărită în șirul faptelor fără importanță aparentă. Câtă mare literatură nu s-a scris despre omul fără aptitudini eroice și fără o biografie spectaculoasă, omul comun, ocolit de evenimente. Cam astfel de personaje descoperim în schițele domnului Velica
       Ceea ce pare curios la aceste schițe este faptul că ele par a fi scrise mai mult pentru a fi povestite, relatate într-un registru scenic în fața unui auditoriu, decât pentru a fi citite. Bun povestitor, folosește efortul economisit în imaginație pentru a contura ceva mai personal o anecdotică banalizată. Aceasta se datorează, poate, faptului că Ioan Velica a trăit zeci de ani pe scenă și în preajma ei, în agitația spectacolelor de toate genurile. În sfera investigațiilor sale se găsesc întâmplări și evenimente din mediul rural (Contele, Puțină pâine, Floarea de bambus) urban (A plecat un tren din gară, Spovedania unei neveste de disponibilizat, etc...) gazon (A fost odată un căprar cu diagonală) din mediul studențesc (Ce bine e să fi căminist, Laboratorul, Pseudo-cronica unui examen de admitere) din mediul politic, clerical (Când își vâră dracu` coada) din viața artiștilor (Paiața - n.b. Lăutarul). Cu alte cuvinte, spectrul întregii societăți intră sub lupa moralizatoare a autorului.
       Se moare de râs, citind, ascultând aceste schițe?! Noi am spune că nu. Comicul iasă în evidență mai mult din numele și poreclele date personajelor decât din situațiile în care sunt puse. Un om normal nu poate să râdă când Paiața moare pe scenă, nu poate să râdă de un orb, de un cerșetor, de un copil adormind flămând în așteptarea tatălui care să-i aducă bucata de pâine. Nu poți să râzi de fragilitatea morală a politicienilor, traficanților și a altor scursori al societății. Cel mult poți să schițezi un zâmbet lipsit de condescendență. Un alt aspect comic al scriiturii rezidă în inversarea cauzelor prin efecte, a abstractului prin concret, a noțiunilor morale prin cele fizice, acea contaminare metonimică, cum bine punctează Dumitru Velea în prefața volumului.
       Nodul moral - pentru că există așa ceva în aceste scrieri - se află între ironie și tristețe. El se întregește și prin interpolarea de mici artificii, de lozinci morale declinate convingător, de altfel. Umorul are o tentă gri, pe alocuri, cu tendințe spre negru.
       Ioan Velica nu este un sarcastic, nu și-a propus să fie un justițiar. El nu vrea să distrugă, prin cuvânt, eșafodajul unei societăți bolnave. Atitudinea sa este mai degrabă una sentimentală, înțelegătoare, umană. Implicarea sa se află în conul de umbră a evenimentelor narate. Nu ne bagă, forțat, pe gât sfaturile sale. Cu dezinvoltură și acuratețe lasă cititorului posibilitatea de a alege grâul de neghină. După părerea noastră, aceasta este una din calitățile scriiturii sale.

Ion Pascal VLAD