Valentine`s Day vs. Dragobete

sau între kitsch și autenticitate

       Este, cel puțin, ciudat felul cum unele tele-viziuni se dau peste cap pentru a importa diferite produse culturale, care, nu fac altceva decât disimulează tradițiile autentice românești, iar pe termen lung pot duce la pierderea identității naționale a românilor. Știm cu toții ce entuziasm provoacă sărbătoarea dragostei, pe românește Sfântul Valentin în ultimii ani - sărbătoare catolică importata de peste ocean, dar câți dintre români știu că avem și noi, în cultura și religia noastră, echivalentul acestei sărbători, respectiv Dragobetele. În rândurile care urmează, vom încerca să facem o paralelă între cele două, cu precizarea că, în ceea ce ne privește, respectăm și apreciem cum se cuvine, tradițiile și valorile altor culturi și religii.

              Ion Pascal VLAD

Ziua iubirii - o afacere mascată

       Mai nou, în fiecare februarie avem parte de o sărbătoare, aș numi-o Sărbătoarea Roz. Inimioare roșii, fundițe roz, bomboane ambalate în țiplă purpurie, amorași suspendați printre norișori pufoși și albaștri, declarații siropoase și alte dulcegării dintre cele care fac bine sufletului dornic de întâmplări micuțe și drăguțe - iată numai câteva dintre elementele lui Valentine`s Day. În fiecare februarie, pe 14, ziua Sfântului Valentin este celebrată cu mult fast, iar sărbătoarea a intrat atât de mult în subconștientul populației încât, dacă întrebi la întâmplare ce sărbătoare mai mare este în luna februarie, ți se răspunde fără șovăire: Sfântul Valentin sau Valentine`s Day, cum ar spune un anglofon. Această zi a devenit astfel o bornă de marcaj foarte clară pe harta întortocheată a obișnuințelor de consum. Absolut toți comercianții încearcă să profite, în fond, iubirea comercială durează doar o zi. O zi în care majoritatea afaceriștilor se luptă din răsputeri cu tunurile; un buchet de flori care depășește suta de lei, o inimioară de pluș de un metru poate ajunge cam pe la 130 de lei (noi), o lumânărică în formă de inimă ce arde doar o oră - 7 lei, în mod firesc, atâta timp cât există cerere, kitsch-urile vor continua să se vândă. Produsele oferite de comercianți sunt gândite pentru orice buzunar, astfel încât orice român atins de spiritul sărbătorii americane a îndrăgostiților să cheltuiască o sumă mai mare sau mai mică, după grosimea portofelului.

Serbările Lupercalia

       Sărbătorirea zilei de Sfântul Valentin își are originea într-o tradiție a Romei antice, respectiv serbările numite Lupercalia, care se organizau pe 15 februarie, în onoarea zeităților Juno și Pan. Pentru că era și o sărbătoare a fertilității, obiceiul cerea tinerelor necăsătorite să scrie bilețele de amor, iar mesajele erau puse într-o urnă din care flăcăii de însurat extrăgeau, la întâmplare, câte unul. Participanții erau obligați să o curteze apoi cu precădere pe semnatara mesajului ales, și de aici, porneau tot felul de istorioare. Pe de altă parte, ziua Sfântului Valentin se mai numea și Ziua Nunții Păsărilor, asta pentru că oamenii își imaginau că păsările își aleg perechea exact în ziua de 14 februarie
       La ceva vreme după apariția creștinismului, acest obicei roman a căpătat alt caracter, iar sărbătoarea fertilității a devenit - probabil abuziv - sarcina expresă a Sfântului Valentin. În ziua de 14 februarie, catolici merg la biserică pentru a rosti rugăciuni, se spovedesc și aduc sacrificii. Zidarii se roagă pentru a primi binecuvântarea Sfântului, mai ales atunci când lucrează pe schele. În dimineața acestei zile se pune apă sfințită în apa pe care animalele de casă urmează să o bea. Unii fermieri fac ocolul proprietății lor încă din zorii zilei, pentru a fi feriți, chipurile, de hoți și de păsările hrăpărețe.

Fii Valentinul meu!

       Istoria Sfântului Valentin, patronul îndrăgostiților, se pierde în istoria Imperiului Roman. În zilele noastre, Biserica Catolică recunoște cel puțin trei sfinți diferiți care se numesc Valentin sau Valentinus și care cu toții au fost martirizați.
       O legendă spune că Valentin a fost un preot care slujea în Roma prin secolul al III-lea. Împăratul acelor vremuri (Claudius al II-lea, dacă nu ne înșeală cumva memoria) a dat un decret prin care a scos în afara legi căsătoria între tinerii îndrăgostiți. A motivat aceasta prin faptul că bărbații necăsătoriți erau soldați mai buni decât cei cu neveste și familii. Preotul Valentin a nesocotit decretul împăratului li a continuat să oficieze căsătoriile între tineri. Când fapta lui a fost descoperită, a fost condamnat la moarte. Alte legende spun că Valentin ar fi fost ucis pentru încercarea de a-i fi ajutat pe creștini să scape din închisorile romane, unde erau bătuți și torturați
       Potrivit altei legende, Valentin este cel care a trimis prima felicitare valentine. În timp ce se afla în închisoare, s-a îndrăgostit de fica paznicului închisorii și înainte de a muri, se spune că a scris o scrisoare pe care a semnat-o de la al tău Valentin, expresie care se folosește și astăzi. De aici a apărut tradiția de a trimite în ziua de 14 februarie scrisorele parfumate, desenate cu flori, inimioare și amorași, cu cererea Fii Valentinul meu!! (pentru vorbitorii de lima engleză, Be my Valentine!).

Valentin vs. Dragobete

       O dată ajuns pe meleagurile mioritice, occidentalul Sfânt Valentin a dat de protectorul local al tinerilor îndrăgostiți, Dragobetele, un fel de omolog local al lui Cupidon, care se sărbătorește tot în luna februarie, în ziua de 24.
       Deși au povești și simbolistici asemănătoare, în duelul cu Dragobetele, Sfântul Valentin are un oarecare avans, deoarece și-a însușit deja tehnicile moderne de lucru și ca atare are o echipă de relații publice imbatabilă. Totuși, romanticul Dragobete îi face pe mulți să viseze la început de primăvară când se dezleagă ciocul păsărilor care n-au plecat peste iarnă, cînd prin grădini vrăbiile se strâng în stoluri, încep să ciripească și să-și dureze cuiburi. Cei mici urcă în deal să culeagă ghiocei și brândușe, iar fetele strâng apa din zăpada netopită, cu care își dau pe obraz, pentru a-și ține frumusețea.

Dragobetele, sărbătoarea tinereții și a iubirii

       Pe vremuri, în preajma zilei de 1 martie, cel mai adesea pe 24 februarie, românii țineau sau făceau Dragobetele (Ziua Îndrăgostiților, Cap de primăvară, Logodnicul păsărilor). Probabil că luna februarie era considerată lună de primăvară, iar ziua de 24 era începutul anului agricol (uneori ziua ieșirii ursului din bârlog). Este momentul în care natura se trezește, iar oamenii, în special tinerii, intră în rezonanță cu ea.
       Divinitate mitologică similară lui Eros sau Cupidon, Dragobete este considerat a fi fiul Dochiei, un bărbat chipeș și iubăreț. Nu blând ca Sfântul Valentin, ci năvalnic. El era la daci zeul care, ca un naș cosmic, oficia în cer la începutul primăverii nunta tuturor animalelor. În decursul anilor această tradiție s-a extins și la oameni. Astfel , de Dragobete, fetele și băieții se întâlnesc pentru ca iubirea lor să țină tot anul, precum a păsărilor ce se logodesc în această zi. Dragobete este și un zeu al bunei dispoziții, de ziua lui făcându-se petreceri (fără indecențele evenimentelor similare din zilele noastre), iar de acolo porneau de multe ori viitoarele căsnicii.
       Îmi aduc bine aminte, cum copilandru fiind, auzeam prin sat strigătura Dragobetele pupă fetele. Credinta populară românească spune că cei care participă la Dragobete vor fi feriți de boli tot anul. Dimineața, îmbrăcați în cele mai bune haine, tinerii se întâlneau în centrul satului sau în fața bisericii. Dacă timpul era frumos, porneau cântând în grupuri către pădure sau prin lunci în căutarea ghioceilor și a altor plante miraculoase (folosite pentru descântece de dragoste). Dacă vremea era urâtă se adunau la unii dintre ei acasă și se țineau de jocuri și de povești. De Dragobete se făceau logodne simbolice pentru anul următor (uneori le urmau logodne adevărate) sau fetele și băieții se făceau frați de sânge.
În pădure, în jurul focurilor aprinse, tinerii și fetele stăteau de vorbă. Fetele strângeau viorele și tămâioasă, pe care le păstrau la icoane, fiind folosite apoi la diverse farmece de dragoste. La prânz, fetele începeau să coboare spre sat în fugă, această goană fiind numită zburătorit. Fiecare băiat urmărea fata care îi plăcea. Dacă flăcăul era iute de picior și fetei îi plăcea respectivul urmăritor, atunci avea loc o sărutare mai îndelungată în văzul tuturor. Sărutul era logodna ludică a celor doi, cel puțin pentru un an.
       Îmi aduc aminte că sătenii erau foarte interesați de ce se întâmpla în această zi, deoarece încă de pe acum se poate afla la ce nunți vor merge toamna. După-amiaza avea loc petrecerea, unde toată lumea dansa, cânta, se simțea bine fiindcă se spunea că tinerii care nu au petrecut de Dragobete sau cei care n-au văzut măcar o persoană de sex opus nu-și vor mai găsi perechea tot restul anului. De pomină a rămas un consătean de al meu, pe care tatăl său îl îndemna în fiecare an; du-te Culiță la Dragobete că n-o să te însori nici anul acesta! Da du-te tu, răspundea flăcăul. A murit la 72 de ani neînsurat.
       Pentru toți, sărbătoarea dragostei era socotită una de bun augur pentru treburile mărunte, nu și pentru cele mari. Deoarece se credea că Dragobetele îi va akuta pe gospodari să aibă un an mai bun, mai îmbelșugat decât ceilalți. În ziua de Dragobete oamenii nu munceau ca in zilele cu sărbători religioase, doa își făceau curățenie prin case. Cele care lucrau erau fetele îndrăznețe care chiar își doreau să fie pedepsite de Dragobete. Chiar dacă mai pedepsea femeile, se considera că Dragobetele ocrotea și purta noroc îndrăgostiților, tinerilor în general, putând fi socotit un veritabil Cupidon românesc.

În loc de epilog

       Bineînțeles că fiecare dintre noi putem sărbători, în fiecare zi, dragostea pentru persoana alăturată și nu este musai să avem o zi specială pentru asta. Aproape că nici nu contează dacă e Dragobete sau Sfântul Valentin... Bine că mai e și iubire din când în când, și că nu e sufocată încă de suficiența epocii moderne. Personal, Dragobetele mi se pare mai proaspăt, fără felicitări, inimioare și kitsch. Dacă vrem un Valentine`s Day din Dragobete nu facem decât să comercializăm o tradiție care ar trebui să rămână intactă. Cum ar fi să faci o ie din poliester? Dacă e să promovăm Dragobetele nu trebuie să uităm că e o tradiție, nu o metodă de a umfla buzunarele comercianților. Mergând în această direcție, peste câțiva ani Dragobete va fi doar o sărbătoare fadă, lipsită de semnificații și mister, cu ocazia căreia se cumpără și se dăruiesc o mulțime de obiecte fără sens, dar mai ales fără un fond real. În plus iubirea nu înseamnă neapărat cadou. Sau trebuie să devină și ea un kitsch, dacă nu cumva a devenit deja??