Ion Pascal Vlad

    Singurătatea căsniciei

     Volum publicat în anul 2002 la Editura "Focus" din Petroșani


     Referințe critice

* ...Echilibrată și meditativă, poezia lui Ion Pascal Vlad din volumul Singurătatea căsniciei, nu poate fi sugerată decât vag de titlul restrictiv, amploarea și profunzimea ei depășind cu mult orizontul sugerat de titlu. Orizontul domestic, presupus și sugerat mai mult,vag conturat, lasă loc unor coordonate ample, cosmice, substituție care nu se petrece fără știrea poetului(...)
Asistăm mai mult la o căsnicie cosmică, o legare a poetului de lume, substituția femeie - lume funcționând ca motiv recurent(...)uniune din care se nasc cuvintele, se naște poezia, poetul fiind cel binecuvântat cu aducerea lor în lumină(...)
Singurătatea poetului, definită concentric prin înstrăinarea de domestic, de lucruri, de clădirile orașului, de orașe, de câmpuri și munți, pământuri și ceruri, este singurătatea arderii întru cuvânt(...)
Demersul poetului fiind unul coerent și clar, imaginile poetice care-l susțin sunt și ele închegate și puternice, în contrast cu excesiva fragmentare postmodernistă, registrul înscrind procedee artistice străine acestuia, de la adresarea retorică... trecând prin simbol(...) la metafore ample.
Cartea lui Ion Pascal Vlad (...) se constituie ca un imn Inchinat cuvântului, poeziei, ca rod al arderii și al singurătății poetului. *
      Elisabeta BOGĂȚAN

Un autor dificil, dar limpede și clar.
(...)Ion Pascal Vlad, este un postmodernist mai mult decât meditativ(...) În cartea sa intitulată Singurătatea căsniciei este vorba despre căsnicia dintr autor și lume, dintre poet și realitatea sa, despre șubrezenia căsniciei dintre lume și realitate.
Am să atac frontal problematica acestui autor dificil, dar foarte limpede, foarte clar. Pentru Ion Pascal Vlad lumea este una, realități sunt infinite. Este suficient să ne imaginăm ceva și dacă aceste produse ale imaginației noastre devin sistem, rodul imaginației noastre devine realitate. Este un concept postmodern care lansează relativist atât o viziune poetică nouă, cât și una fiozofică(...)
Ion Pascal Vlad propune nu numai o simbolistică originală, propune o hermeneutică nouă a raporturilor dintre realități și lume. Căci spune la un momente dat că simte nevoia unei lumi coagulatoare, realitatea în care trăim, reprezentările noastrese schimbă, se modifică(...) și în felul acesta deformându-ne imaginea pe care o avem despre lume(...).
      Mihai ROGOBETE.



Singurătatea căsniciei

De-aceea vă zic vouă:
Poetul e fericit în singurătate
cele câteva neveste îl fac și
mai nefericit
prin blestemele ce ucid știința
   fecundării semnelor
prin gloria bătând prea târziu
la ferestrele însinguratului

ca și cum când scrii în acest
   garaj încins
prins în capcanele marelui
          nerostit
asculți cum plânge saxofonul
pe coapsele fecioarei
- Nu lacrimi ci semne
așteptând elementul coagulant
împreunarea întru căsnicia
          universală.

Și e chiar un saxofon care
   plânge dulce-amar

pe coapsele lumii, pe coapsele
   Fecioarei
evadând din această pagină
acum când prin ochii noștri
trece vântul cu miros de sulf.

În astfel de clipe gândești
          intens
la exilul mâinii în patul
   de iederă a semnelor
și plângi ca un neputincios
- asemeni saxofonului -
străin ție însuți în trădarea
          comunicării
până când semnele se-adună
se-mperechează
născând șuvoiul de ceață
învăluindu-ne în dansul
          mizeriei.

În astfel de clipe gândești intens
la marii teroriști ai stărilor de
          grație,
și poemul ia formă de
          peșteră stelară
îngrămădind în el vrute și
          nevrute
singurătăți de ierburi amare
- ciudățenii nebunești -
prin deschizătura irișilor
          vibrând
teama dorințelor viitoare
          libertățile
făcându-se fuior de aer
          susținându-se

până la contopirea cu sinele
zgâlțâit de taifunul semnelor.

Iată, vara-i spre sfârșite.

În tăcere sarea singurătății
calcinează cuvinte rebele
prins în capcană
poetul simte durerile facerii
pe când imaginile se sparg
de retinele dilatate-n uimire
          profundă.


În această amiază

Urme se văd
pe locul unde au fost cândva tufișuri
cărare șarpe prin spuză orizont incendiat.

Memorie macerată
fata aceea alergând prin spații bolnave
înainte de vremea culesului.

Când întoarsă masca
sângerează din plin pe cărare
în urmă semnul șarpelui.

Este felul tău de a trage cu buretele
peste ochiul palid al lumii
în această amiază agonizând prin trunchiuri.



© OMEGA Design